Seguidors

Ressenya || Ha tornat, Timur Vermes




“Així doncs, allò era un aparell de televisió actual. (...) El resultat va ser decebedor. Vaig veure un cuiner que tallava verdures a bocinets petits. No m’ho podia creure: es desenvolupava una tecnologia tan avançada, i es feia servir per seguir les activitats d’un ridícul cuiner? (...) A sobre, poc després s’hi va afegir una dona que conversava amb el cuiner tot admirant la seva habilitat per matxucar les verdures. Em vaig quedar amb la boca oberta. El poble alemany havia rebut de la Providència el gran do de tenir aquella possibilitat tan magnífica i grandiosa de difondre la propaganda política, i senzillament era malbaratada per parlar de la producció d’anelles de porro”.


Ha tornat em va cridar l’atenció des del primer moment que el vaig descobrir. Una història en la qual Adolf Hitler és el protagonista, escrit en clau d’humor per un alemany; que promet trencar amb tots els tabús que han regnat sobre el tema durant els darrers gairebé 70 anys. 

Però no només la història és un reclam, crec que l’editorial l’ha clavat amb l’elecció de la coberta. És senzillament genial, amb dos detalls no deixa lloc a dubtes. 

Però sol passar que quan les expectatives són molt altes el risc de decebre’t és també molt gran. I això és el que m’ha passat amb aquest llibre. Crec que era una aposta molt arriscada i reconec el valor de Vermes, però m’havia fet moltes idees preconcebudes del llibre i no era el que m’havia esperat. 

El llibre és divertit, sobretot a partir de la meitat, però no tant com m’havia imaginat. Hi ha un munt de referències històriques, personatges, esdeveniments... Amb ell pots aprendre un munt sobre història, però fa la lectura més lenta. 

Jo crec que el llibre és més aviat una crida a la reflexió, com és possible que un ésser com Hitler pogués arribar a fer-se amb tant de poder? Seriem capaços de repetir els nostres errors? No sé si estic preparada per respondre aquestes preguntes. En aquest sentit crec que el llibre fa una molt bona feina.

En la meva opinió és un llibre que s’ha de llegir, però no espereu riure sense parar, si no més aviat reflexionar sobre els valors de la societat actual i sobre les circumstàncies que van desembocar en un dels horrors més grans de la història de la humanitat.
 

Comentaris

Entrades populars