Seguidors

Les noves veus del feminisme :: Erika Irusta :: Ressenya


 

"I a veure la veritat li diuen síndrome. La síndrome premenstrual"

No ho havia preparat al planejar la ressenya d'aquest dimecres i avui quan m'he llevat ha estat com: ostres, és veritat! Avui és 8 de març, dia internacional de la dona treballadora i jo us vull parlar de Diario de un cuerpo, d'Erika Irusta. No podria haver sortit més rodó!

La menstruació, el darrer tabú


ento una gran admiració per Erika Irusta perquè no ha escrit un llibre bonic (encara que ho sigui) ni còmode. Ha escrit un llibre sincer i molt, molt valent. Ha obert el seu cor, el seu cap i el seu cos a totes nosaltres i crec que seria una falta de respecte no fer el mateix per ella en aquesta ressenya.

Amb el pas dels anys no sabria explicar per què, però recordo que el dia que em va venir la regla per primer cop em va caure el món a sobre. Només tenia 11 anys, i no va ajudar gaire el fet de ser de les primeres de la classe en passar per aquest procés. Ho vaig amagar durant mesos. Em feia pànic pensar que les meves amigues ho esbrinessin. Quan ho van fer no va passar res, evidentment. Però tot i així, els meus primers anys com a "dona" (corporalment, perquè mentalment encara vaig ser una nena durant molt de temps) no van ser fàcils. No acceptava el meu cos ni els canvis que estava experimentant.

No puc dir que la família o l'educació fos un problema, o potser si... He tingut la sort d'anar a escoles relativament progressistes on venien orientadores a fer xerrades sobre sexualitat i altres temes relacionats, però ningú, en tots aquests anys, m'havia parlat com ho fa l'Erika a Diario de un cuerpo.

Et diuen que t'has de sentir bé amb el teu cos. És un procés natural. Però per a mi era com si em diguessin: seu als comandaments d'aquest avió i pilota, però ningú t'expliqués el com.

El feminisme s'escriu amb el cony


Diario de un cuerpo no és un manual ni d'una guia. És realment un diari personal en el qual l'autora va relatant, amb les diferents veus del seu cos, experiències i vivències molt íntimes i molt dures. I quan dic amb les diferents veus del seu cos ho dic amb totes les lletres, perquè és un relat sentit i no pensat; com diu ella mateixa, escrit des del cony. Amb tota la sinceritat del seu cos. I aquesta és una tasca titànica. Ser sincer amb un mateix, sabent que el que escrius ho llegiran milers (espero que milions) de persones, persones del teu entorn, persones que estimes, és quasi impensable. Moltes vegades he començat a escriure un diari i m'he sorprès amagant coses o maquillant-les, i això que sabia que només l'escrivia per a mi mateixa.

Així i tot és un llibre ple d'informació útil sobre la menstruació i sobre moltes altres experiències a les quals ens hem d'enfrontar totes aquelles persones que hem nascut en un cos de dona. Però també tots aquells altres cossos a qui ella anomena vulnerables: aquells que no encaixen en la norma de la masculinitat que regeix el món.

És un exemple de com viu ella el seu cos. De tots els estats hormonals pels quals passa i com intervenen en el seu ànim i en les seves rutines; del que hauríem de fer per intentar acceptar-nos i estimar-nos realment, i del que no hauríem de fer però fem igualment.

"No varem néixer vulnerables, ens ensenyaren a ser-ho quan varen vestir-nos de dona"


La societat ens diu que hem d'estar contentes amb nosaltres mateixes, que hem d'acceptar la regla amb naturalitat perquè forma part de nosaltres i de la nostra vida; però ho hem de fer sense queixar-nos. Ens diuen que no és un impediment, que no t'ha d'aturar el ritme, que has d'estar sempre al 200% perquè les dones som superherois i hem de poder amb tot. I si els dolors menstruals no et deixen pensar en res més, pren-te un ibuprofè i supera-ho. No siguis ploramiques. En aquest món en què només manen el rendiment i la productivitat no podem viure'ns realment.

En el meu cos mano jo


Aquest és el missatge. Un feminisme visceral, que comença en el nostre propi cos, acceptant totes les nostres contradiccions, totes les nostres veus. Perquè no som 1, som 4 o 100 o 1000, compartint un mateix cos. I no estem boges, som cícliques.

Així que aquest 8 de març deixem a la nostra ¿estimada? premenstrual prendre les regnes i reivindiquem tot el que hem aconseguit, però també tot el que ens falta i que ens continuen negant per assolir una igualtat profunda i sincera.

On el puc comprar?


Si cliqueu aquí us redireccionarà a la pàgina de Google Llibres on trobareu enllaços a les principals llibreries en línia.


Més informació?


Si voleu saber-ne més sobre l'Erika i sobre Diario de un cuerpo visiteu la seva web clicant aquí. 

Comentaris

Entrades populars